Mogulii mediatici români vin în Republica Moldova. Eu credeam că vor veni ca generali ai presei. Dar ei vin ca partizanii. Probabil că și textul Unui alt autor decât cel dat inițial e din aceeași strategie de guerilă. Lupta pentru spațiul mediatic moldovenesc este elaborată la statul major al partizanului sovietic Kovpak și în hamacul de campanie al lui El Comandante Che.

„[17.11.2009 22:45:48] (Un alt autor decât cel dat inițial): Deja sunt 2 ani de cand Voiculescu, prin Trustul Intact, şi Sorin Ovidiu Vântu, printr-o firmă paravan din Cipru, s-au implicat într-un proiect media major (pentru scara Republicii Moldova) care serveşte, conform presei din Basarabia, unor interese legate direct de “patronul” comunist al Moldovei, ex-generalul Voronin.

De ce Vântu şi Voiculescu – respectiv PSD, ar avea atâtea interese pe teritoriul Basarabiei? Dacă PSD a arătat clar în trecut cu cine şi-a consolidat legăturile – cu eşalonul Moscovei – Vântu şi Voiculescu au început relativ recent să se “manifeste” prin ograda caizilor care i-au adus lui Patriciu miliardul.

Miza acestora se învârte în jurul unei noi entităţi media, un canal de televiziune care a scos practic de pe piaţa media din Moldova singura voce a României – TVR-ul. TVR1 a fost scos din spaţiul audivizualului R. Moldova, după ce în septembrie 2007 Consiliul Coordonator al Audiovizualului – la ordinul lui Voronin – a scos la concurs frecvenţa a doua de stat pe care era difuzat postul, acordând-o unei alte companii (TLF M International). Ulterior, TVR 1 a acţionat în judecată CCA pentru decizia luată, dar a pierdut toate instanţele naţionale şi, în august, anul trecut, s-a adresat la CEDO. Guvernul R. Moldova va trebui să dea un răspuns Curţii Europene pentru Drepturile Omului (CEDO), până în februarie 2009, referitor la modul în care acum un an postul public românesc de televiziune TVR1 a fost lipsit de frecvenţă. Curtea de la Strasbourg ar putea emite o hotărâre pe această cauză până la sfârşitul anului sau la începutul lui 2010.

Până atunci, obscura firmă TLF M International “a câştigat” frecvenţa, iar TVR a fost eliminată din spaţiul media al Moldovei. În schimb, a intrat Antena Internaţional, a lui Voiculescu, după ce noul canal C 2, aparţinând TLF M International, a început să emită preluând emisiunile Trustului Intact.

Antena lui Voiculescu şi off-shore-ul lui Vântu

Firma este britanică, dar aparţine unui off-shore din Cipru, “interfaţă” a mogulului Sorin Ovidiu Vântu, conform surselor de presă din Chişinău. Atât organizaţiile societăţii civile, cât şi deputaţi, şi ziarişti de la Chişinău au protestat în van faţă de abuzul comis de regimul comunist la adresa României. Foarte rapid ziariştii de la Chişinău au scos la iveală şi legăturile din spatele “afacerii de stat” şi de partid. “TLF M International” SRL este o companie off-shore, condusă de Teodor Guţu, regizor la postul public moldovenesc, “Moldova 1″, controlat de puterea comunistă. În calitate de emisar al firmei a fost prezentat Răzvan Paveliu, român născut pe 27 octombrie 1978, la Craiova. Acesta, între 1993-1997, a făcut Liceul Militar de Aviaţie “Tudor Vladimirescu” din Craiova, după care trece Prutul şi se înscrie la Universitatea de Arte din Chişnău, Facultatea de Actorie. Ulterior, a fost dansator în show-baletul “Teodor”. Din postura de sărăcan lipit, Paveliu apare în calitate de prezentator la postul de televiziune moldovenesc rusofil NIT, controlat de puterea comunistă, după care se lansează în asigurări. Cheia “transformării” sale din actoraş de estradă în şef de televiziune s-ar găsi în familie, mai comentează presa de la Chişinău. Paveliu este căsătorit cu Diana Ţopa, sora omului de afaceri Viorel Ţopa, implicat în mari afaceri legate de business-ul familiei Voronin. Cu studii la Moscova la bază, fiu al fostului redactor-şef al Moldovei Suverane, oficiosul regimului comunist, în 2003, Viorel Ţopa a candidat pentru funcţia de primar al Chişinăului şi a fost preşedinte al “Băncii de Economii”. Ţopa este un apropiat al lui Vladimir Plahotniuc, împuternicitul unor afacerişti obscuri în VictoriaBank, totodată acţionari ai “Aerocom”, companie acuzată în rapoartele organismelor internaţionale de cooperare cu dealeri de arme care au făcut tranzacţii cu al-Qaeda – printre care celebrul Victor Bout, ruso-israelian combinat intens şi în treburi necurate şi prin România.

Moartea lui Radu Timofte se pare ca l-a prins pe prietenul sau cel mai bun din oraselul Roman, Sorin Ovidiu Vântu, la Chisinau, in cea de a treia vizita pe care o face in mai putin de o luna. Planurile mogulului vizeaza lansarea postului romano-rus (sau ruso-roman) Realitatea TV la Chisinau in decembrie. Desi la Bucuresti angajatii televiziunii-mama (de fapt, saraca, fara mama fara tata) au inceput sa moara de foame, lasati pe drumuri sau doar cu banii de pe cartea de munca, iar datoriile la stat cresc zilnic, Vântu incearca sa dea o lovitura, care-l si costa, peste Prut. Va imaginati, nu este o opera filantropica sau pro-romaneasca. Altfel ar fi facut-o pana acum, in conditiile dictaturii capitalist-comuniste anti-romanesti. Interesant ca site-ul http://www.realitatea.md/, inregistrat anul trecut, daca ii apartine, cuprinde mai mult stiri in limba rusa. De altfel, surse de la Chisinau spun ca intentia patronatului Realitatea-Catavencu este ca postul sa fie bilingv, in romana si rusa (totusi, e o grava discriminare pentru ucraineni si gagauzi!). Nu degeaba Florin Calinescu zicea ca se cam inmultisera tablagii intereselor rusesti prin redactia Catavencu-KGB.

O alta legatura de afaceri posibila este cea legata de miliardarul Anatol Stati, proprietarul Ascom Group, apropiat al boss-ului PSD Viorel Hrebenciuc, care l-a angajat la conducerea unei companii a sa, Tristan Oil, pe o cunostinta mai vechea de-a partenerului de afaceri al lui Vântu, Liviu Luca, respectiv pe fostul director general al Petrom, Ioan Popa, care a fost si consilier al premierului Adrian Nastase pe probleme de energie (ca sa vezi coincidenta!).

Chestiunea este ca Vântu se grabeste. Nu mai vrea lansare in februarie, dupa cum anuntase cu ceva timp in urma ci acum-acum, De ce, ramane sa aflam, negresit. In celalalte “vizite de lucru” discrete, de la sfarsitul lui septembrie si inceputul lunii octombrie, mogulul dambovitean a incercat sa-si cumpere o televiziune locala. Se pare insa ca negocierile s-au impotmolit, pentru ca acum, in disperare, echipa lui Sergiu Toader, care il insoteste, cauta o alta metoda, de avarie, pentru a putea transmite in eter.

Pana la momentul critic, zilele acestea au avut loc “interviuri” cu jurnalisti basarabeni mai tineri dar si cu profesionisti. Intentia grupului condus de Toader este sa smulga pionii de baza de la PRO-TV si EU-TV (culmea, post aflat sub controlul lui Iurie Rosca) dar si de la televizunea ruseasca NIT, plus jurnalisti de valoare de la RFI si Europa Libera, sectiile locale. Regizorul artistic al noii investitii eoliene pare sa fie furat de la EU-TV, in persoana profesionistei Svetlana Frumusache, ceea ce a animat speculatiile ca Vântu a luat in colimator postul lui Rosca.

Interviurile s-au desfasurat insa la un birou al unei agentii de presa de pe Stefan cel Mare 180, care editeaza si o publicatie economica exclusiv in limba rusa – “Economiceskoe Obozrenie” .

Sosirea lui Vântu la Chisinau o data cu atentatul cu grenada din Piata Marii Adunari Nationale a nascut deja controverse pe piata media basarabeana. ”Mă interesează de ce Realitatea nu a venit acum opt ani, de ce a relatat de la Chișinău doar când a ars Parlamentul, de ce nimănui nu i-a păsat acum opt ani de zile când ni s-a pus pumnul în gură și ni s-a închis oxigenul. Acum va veni multe lume ca să facă bani aici. În altă ordine de idei, ne bucurăm că vine Realitatea, că vom avea un concurent, dacă vom avea, demn de luat în seamă, atâta doar că Vântu ar putea să aibă surprize – și nu numai el – și telespectatorii vor urmări un meci extraordinar de antrenant: miliardele lui Vântu contra unei echipe de jurnaliști profesioniști basarabeni care vor să facă o televiziune inedită în Republica Moldova”, a declarat Val Butnaru, director al “Jurnalului de Chisinau” si coordonator al unei alte televiziuni care se va lansa in decembrie, cu un parteneriat german, Jurnal TV, urmata de un post de radio, „Jurnal FM”.”

Gheorghe Erizanu