LUPII MĂRII. EVOLUȚIA MARINEI MOLDOVENEȘTI  de Ion Friptu (Tipografia Centrală, 2010)

Este o istorie a marinei universale. Cu evenimente din istoria marinei moldovenești și a Țării Românești. De la nava votivă din cavoul lui Tutankhamon, monoxila geto-dacilor, găsită în Crișul Alb, tumbaza  sau dubasa dacică până la pânzarul moldovenesc sau ceaicele căzăcești. Bine documentată, un pic eclectică.

Ce înseamnă tumbază (dubasă)? Este o ambarcațiune antică, construită de geto-daci prin arderea și scobirea unui trunchi mare. Era grea la manevrare.  Mai târziu a fost utilizată ca ponton plutitor pentru mori de apă și poduri plutitoare. Numele satului Dubăsarii Vechi de pe Nistru provine de la renumiții meșteri locali, care construiau dubase, bărci și ceaice.

Până în secolul XVI Moldova stăpânea cea mai puternică flotă maritimă de pe țărmul de nord al Mării Negre. Portul Galați devine un important centru comercial încă în timpul domniei lui Alexandru cel Bun. În 1475 flota otomană cucerește portul Caffa, colonie genoveză, actuala Feodosie. Mărfurile și populația orașului, luată în robie, a fost încărcată pe nave pentru a fi duse în Turcia. Printre ostatici erau și 160 de negustori moldoveni. Navele otomane au fost atacate de lupii mării, corsarii moldoveni. 32 de corăbii mari au fost aduse în portul Chilia. Ceea ce l-a făcut pe sultanul Mahomed să afirmă, că „atâta timp cât Chilia și Cetatea Albă le țin și le stăpânesc moldovenii, noi nu vom putea avea nicio biruință”. Porturile moldovenești aveau să fie cucerite la 1484, după o încercare nereușită la 1476. Astfel cele mai importante porturi moldovenești se mută pe Nistru: Cioburciu, Tighina, Soroca, Hotin. După victoria lui Suliman Magnificul asupra domnitorului Petru Rareș din 1538, negustorii moldoveni sunt nevoiți să ceară permisiunea autorităților turcești pentru a naviga. Iar Moldova este obligată să plătească „haraciul” în sumă de 30 000 de galbeni. Marea Neagră devine un lac turcesc.

Dominația turcă a fost subminată după bătălia de la Lepanto din 7 octombrie 1571, când flota aliaților creștini a distrus 205 nave otomane din cele 276. În acea bătălie și-a pierdut mâna stângă plutonierul de pe galera „Marchiza” Miguel de Servantes Saavedra. Care avea să rămână în istorie ca autorul romanului  „Don Quijote de la Mancha”. Astfel Mediterana a revenit Europei. Marea Neagră iese de sub dictatul otoman abia după pacea de la Adrianopol, în 1829. Iar Republica Moldova și-a redobândit calitatea de stat cu ieșire la Marea Neagră la 17 martie 2009.

Așa spun cărțile.

Gheorghe Erizanu