Cele mai frumoase cărți din România, ediția 2018

Cele mai frumoase cărți din România sunt 33. Ediția 2018. Patru dintre ele sunt cărți ale Editurii Cartier:

Emil Brumaru.„ Eu, îngerul jonger”. Poeme alese de Radu Vancu (Cartier de colecție nr. 12, Editura Cartier, 2017)

Eu, Îngerul jongler, de Emil Brumaru. Poeme alese de Radu Vancu. Fotografii de Roman Rybaleov. Design: Vitalie Coroban. (Cartier de colecție nr.12). Tipografia Bons Offices, tiraj: 500 exemplare;

Ooooo poveste de iubire, de Victoria Pătrașcu. Ilustrații de Veronica Neacșu. Editura Cartier, 2017

Ooooo poveste de iubire, de Victoria Pătrașcu. Ilustrații de Veronica Neacșu. Design: Vitalie Coroban. (Cartier codobelc). Combinatul Poligrafic Chișinău. Tiraj: 1000 exemplare;

Catrina și Marele Domn-Somn, de Alina Purcaru. Ilustrații de Mihaela Paraschivu. Editura Cartier, 2017

Catrina și Marele Domn-Somn, De Alina Purcaru. Ilustrații de Mihaela Paraschivu. Design: Vitalie Coroban. (Cartier codobelc). Combinatul Poligrafic Chișinău. Tiraj: 1000 exemplare;

Regele Piticuț, de Radu Vancu. Ilustrații de Irina Dobrescu. Editura Cartier, 2017

Regele Piticuț, de Radu Vancu. Ilustrații de Irina Dobrescu. Design: Vitalie Coroban. (Cartier codobelc). Combinatul Poligrafic Chișinău. Tiraj: 1000 exemplare.

Cele mai frumoase cărți din România, unicul proiect cultural național destinat designului de carte, și-a desemnat finalistele celei de-a VII-a ediții și a anunțat o nouă categorie de premiu, Premiul Publicului.

Anul acesta au fost înscrise în concurs 150 de cărți concepute, publicate sau tipărite în România și Republica Moldova în ultimul an. Dintre acestea, 33 de titluri au fost desemnate finaliste și doar 13 vor fi premiate în cadrul vernisajului din noiembrie. Cărțile finaliste vor face parte dintr-o expoziție itinerantă în țară și în străinătate și, de asemenea, vor reprezenta România în competiția internațională de design de carte Best Book Design from All Over the World, care va avea loc la Leipzig în perioada 21-24 martie 2019.

Juriul a avut anul acesta libertatea de a stabili numărul de premii și denumirile lor. Astfel, cele 10 premii oferite sunt: premiul pentru design de serie, premiul pentru design de carte în ediție limitată, premiul pentru design de album/ carte de artă, premiul pentru design editorial, premiul pentru design de carte în tiraj mare, premiul pentru design de carte de bandă desenată, premiul pentru design de carte de fotografie, premiul pentru design de carte pentru copii, premiul pentru ilustrator și mențiunea juriului pentru carte independentă.

Pe lângă acestea, ediția din 2018, dedicată literelor, aduce și 3 premii speciale: premiul pentru experiment tipografic, premiul pentru inițiative antreprenoriale legate de designul de carte, dar și premiul publicului, în cadrul căruia oricine poate vota cartea preferată. Premiul publicului se poate vota în perioada 18 octombrie – 18 noiembrie 2018, direct din site-ul concursului: http://celemaifrumoasecarti.ro/premiul-publicului/

Juriul acestei ediții este format din specialiști români și străini din domeniul editorial și al designului de carte: Raymond Bobar – designer (tipo)grafic, Dinu Dumbrăvician – designer și co-organizator al atelierului tipografic Olanda-România, Alexe Popescu – designer grafic, Ramona Chirica – curator de ilustrație, Frédéric Tacer – designer grafic, director artistic independent și doi dintre cei mai influenți designeri de literă din lume: Fred Smeijers – designer de literă, profesor, cercetător și scriitor olandez și Corina Cotorobai – designer de literă.

Criteriile de jurizare includ raportul dintre conținut și formă, originalitatea și inovația în conceptul editorial și în abordarea designului de carte, designul micro și macro tipografic, oglinda paginii, raportul dintre designul copertei, supracopertei și interior, calitatea producției (alegerea materialelor, imprimarea, legătoria, alte finisaje și tehnici). De asemenea, în cazul cărților cu o componentă de ilustrație, au fost evaluate calitatea artistică și tehnică a ilustrațiilor, adecvarea la tehnica reproducerii și raportul dintre ilustrație și text.

Salvează

Gheorghe Erizanu